Tenerife Andi, Judit, Tünde és Dóri 1. nap

Kedves Olvasók!

Idén ismét nekivágtunk a nagy útnak, de már Tündivel kiegészülve. A desztináció Tenerife szigete, amelyre azért esett a választásunk, mert kollégáink tavaly rendkívül érzékletes és elégedett blogbeszámolókat írtak a kurzusaikról, és természetesen a sziget különlegességéről.

És hogy mitől olyan különleges? Magas hegyek, vulkánok, bazaltból és vulkáni kőzetekből származó, finom szemcsés fekete homokkal borított partok, ősi kultúrák, modern városok és sokszínű éghajlat. Ez a kombináció kevés más helyen található meg ilyen kis területen.

Mielőtt valaki a szigetre látogat, érdemes tájékozódni előre azzal kapcsolatban, hogyan jut el ide (az út 5 óra 40 perc átszállás nélkül, és sajnos a nyári időszakban nagyon sokat késnek a járatok, ahogy ezt mi is tapasztaltuk a repülőgépen töltött plusz egyórás várakozással). A szigeten való közlekedés sem egyszerűen megoldható, hiszen a tömegközlekedés nem a legmegbízhatóbb, ezért érdemes autót bérelni. Körforgalom körforgalom hátán található, ahol néha sasszemmel kell figyelni, melyik kijárat lesz a legmegfelelőbb – tehát a GPS nagyon jó barát a közlekedés terén. Köszönet kollégáinknak, amiért ezzel kapcsolatban nagyon jó tanácsokat adtak.

Megdöbbentő a különbség a sziget két oldala és a „lent és fent” között is. Míg a nyugati oldal inkább olyan módon épül fel, hogy a turisták minden igényét kiszolgálják, addig a keleti oldal a természeti csodákkal büszkélkedik. Ami a „fent és lentet” illeti: a hőmérsékleti különbségek és a páratartalom nagyon eltér egymástól. Délen 25 foknál több mint 80%-os páratartalommal lehet számolni, míg a Teide – ami egy vulkanikus eredetű, világörökségi helyszín – területén akár 8–15 fok között is mozoghat a hőmérséklet.

De elég ennyi erről a csodás szigetről – jöjjön a legfontosabb rész, az, hogy mit is tanulunk!

Idén a mesterséges intelligencia témában szerette volna Andi, Juci és Dóri bővíteni a tudását, míg Tünde nyelvtanfolyam keretében szerette volna a nyelvtudását csiszolni. A három grácia az első nap megismerkedett a mesterséges intelligencia történetével, ami döbbenetes volt, hiszen az AI alkalmazásának kezdete egészen az 1940-es évekre nyúlik vissza. Elkezdtünk olyan felületeket megismerni és kipróbálni, mint a Canva, a Quizizz és a Quizlet, AI-használattal kiegészítve, valamint a Khanmigo, ami a diákok számára tutor módjára működik, tanárok számára pedig óravázlat-ötleteket ad. A csoport 14 fős, lengyel, ír, olasz és magyar nációkból áll. A tanárok minden csoportban tenerifei lakosok, így nagyon sokban tudják segíteni az itt-tartózkodásunkat. A csapat nagyon lelkes, segítőkész és dolgos. :)

Tündi egyedüli magyarként van egy 7 fős csapatban, ahol még cseh és lengyel kollégák is vannak. Az első napot ice-breaker feladatokkal kezdték, és természetesen egymás nevének tanulását sem hagyhatták ki. Ezek után egy lapra írtak magukról néhány gondolatot, amit aztán bedobtak egy kosárba, és mindenki kihúzott egy lapot, majd felolvasta a rajta található jellemzést. Ezután a kollégáknak kellett kitalálni, hogy ki írhatta magáról. Remek kezdése volt ez a kommunikációs készségek gyakorlásának.

Dear Readers,

This year, we once again set out on a grand journey – now joined by Tündi. Our destination is the island of Tenerife, and we chose it because our colleagues wrote incredibly vivid and enthusiastic blog posts last year about their courses and, of course, about the unique character of the island itself.

So what makes Tenerife so special? Towering mountains, volcanoes, beaches covered with fine-grained black sand formed from basalt and volcanic rocks, ancient cultures, modern cities, and a highly diverse climate. This combination is rare to find in such a compact area.

Before travelling to the island, it’s worth gathering some practical information. The flight takes around 5 hours and 40 minutes without a stopover, but unfortunately, during the summer season, delays are common – we ourselves had to wait an extra hour on board the plane.

Getting around the island can also be a bit of a challenge. Public transport is not the most reliable, so renting a car is highly recommended. There are roundabouts upon roundabouts, where you need eagle eyes to choose the correct exit — in other words, your GPS will quickly become your best friend. Special thanks to our colleagues for the excellent travel advice they gave us in advance!

The contrasts across the island are striking – not only between the eastern and western coasts, but also between higher and lower elevations. The western side is more tourist-oriented, offering full services to visitors, while the eastern side is proud of its natural wonders. As for the difference between "up and down": the temperature and humidity vary significantly. In the south, it's often over 25°C with more than 80% humidity, while up at Mount Teide – a volcanic, UNESCO World Heritage Site – the temperature can range from 8°C to 15°C.

But enough about the island’s wonders — let’s get to the most important part: what are we learning here?

This year, Andi, Juci and Dóri chose to deepen their knowledge in the field of Artificial Intelligence, while Tündi decided to improve her language skills by attending a language course. On the first day, the three "graces" were introduced to the history of AI, which was eye-opening — we were amazed to learn that the use of artificial intelligence dates back to the 1940s!

We also began exploring and trying out platforms such as Canva, Quizizz, and Quizlet enhanced with AI features, as well as Khanmigo, which functions as a tutor for students and offers lesson plan ideas for teachers. Our group consists of 14 participants from Poland, Ireland, Italy and Hungary. All of the instructors are locals from Tenerife, which helps us a great deal during our stay. The group is enthusiastic, helpful, and highly motivated. :)

Tündi is the only Hungarian in a group of seven, which includes Czech and Polish colleagues as well. Their first day started with icebreaker activities, including learning each other's names. Then, everyone wrote a few sentences about themselves on a piece of paper, dropped them into a basket, and each person picked one at random. After reading the descriptions aloud, they had to guess who had written each one. It was a wonderful way to kick off the course and practise communication skills.

Íme egy fotó, ahol Tünde már a gyakorlatban használja hogyan kell rendelni egy étteremben, illetve ezzel kapcsolatos kommunuikációs feladatokat is oldottak meg.

Here is a photo where Tünde is already putting into practice how to order in a restaurant. They also completed related communication tasks.




Jöjjön néhány kép a Güimar piramisokról, amelyek  sokáig egyszerű mezőgazdasági kőrakásoknak hitték, de Thor Heyeterdahl norvég kutató (akit a Kon-Tiki expedíciójáról ismerünk) az 1990-es években azt feltételezte, hogy ezek nem véletlenszerű halmok, hanem tudatos építmények, amelyek csillagászati és kulturális célokat is szolgálhattak. Nagyon sok infót már a mesterséges intelligencia segítégével tudtunk meg, tehát a ma tanultakat már a gyakorlatban is alkamaztuk.

Here are some pictures of the Güímar pyramids, which for a long time were thought to be simple agricultural stone piles. However, Thor Heyerdahl, the Norwegian researcher known for the Kon-Tiki expedition, suggested in the 1990s that these are not random heaps, but intentional constructions that may have served astronomical and cultural purposes. Thanks to artificial intelligence, we have already learned a lot of information about them, so today we also applied what we learned in practice.








Megjegyzések

  1. Érezzétek jól magatokat és tanuljatok sokat! Az AI/MI felhasználási lehetőségeiről pedig szívesen olvasok.:)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Tenerife Tündi, Judit, Dóri, Andi 2. nap

DL- A festői Madeira, 1. nap